T E S T A   L A B

مقایسه پفک، چیپس و پاپ‌کورن

نویسنده : Manager   |   دسته بندی: بلاگ   |   تاریخ انتشار : 1 نوامبر 2022

پفک؛ فرآورده حجیم شده غلات

امروزه خوراکی‌ها و تنقلات بسیار زیادی وارد بازار شده است که می‌توان از پرطرفدارترین آن‌ها به پفک اشاره کرد. البته نام اصلی این خوراک فرآورده حجیم شده غلات بوده و پفک یکی از برندهای معروف آن به شمار می‌رود. خوردن این خوراکی برای تفنن مشکلی ندارد، امّا اگر خوردن آن به یک عادت تبدیل شود می‌تواند برای شما دردسرساز باشد.

نحوه تهیه فرآورده حجیم شده غلات

پفک از فرآورده‌های حجیم شده غلات است که تولید آن در کشور به ۴۰ سال پیش بر می‌گردد. این محصول از خمیر بلغور ذرت تهیه می‌شود. خمیر ذرت وارد دستگاه اکسترودر می‌شود و در آن تحت حرارت ملایم و فشار قرار می‌گیرد سپس از قالب‌های اکسترودر خارج و هواگیری می‌شود و حجم پیدا می‌کند. البته اندازه و شکل آن به قالب‌های اکسترودر بستگی دارد که می‌تواند دراز، خمیده، کوچک و… باشد. فرآورده خروجی از اکسترودر بی‌رنگ و بی‌مزه است و برای طعم و رنگ دادن به آن سسی تهیه می‌کنند که شامل رنگ مصنوعی، نمک، روغن، پنیر و دیگر افزودنی‌هاست که محصول اولیه را در آن می‌غلتانند. بر خلاف تصور خیلی از افراد، یک خوراکی سرخ‌کردنی در روغن نیست. امّا کرانچی که یک نوع فرآورده حجیم شده غلات است در روغن سرخ و حجیم می‌شود.

فرآورده حجیم شده غلات می‌تواند چندین برابر وزن خود آب جذب کند. بنابراین مصرف آن می‌تواند موجب بی‌اشتهایی به غذاهای اصلی، خستگی سیستم گوارش و ناکارآمدشدن معده شود. از طرفی دیگر فرآورده حجیم شده غلات دارای کربوهیدرات قابل تخمیر بوده و چسبندگی بالای آن سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. از این جهت مصرف آب بلافاصله پس از مصرف فرآورده حجیم شده غلات به شدت توصیه می‌گردد.

در این خوراکی از نوعی رنگ مصنوعی به نام «سان ست یلو» استفاده می‌شود که به گفته محققان چون مصنوعی است، می‌تواند مضر و خطرناک باشد. مقدار زیاد نمک موجود در پفک سبب ایجاد مشکلات سلامتی شده و حس سیری کاذبی که ایجاد می‌کند ممکن است منجر به ایجاد سوءتغذیه در کودکان گردد.

برای سوزاندن میزان کالری موجود در این خوراکی نیاز به 74 دقیقه دویدن دارید.

ارزش غذایی فرآورده حجیم شده غلات در هر 100 گرم
کالری 550-450
کربوهیدرات  60-50گرم
پروتئین 6-5 گرم
چربی 35-25 گرم
نمک 5/1-1 گرم

چیپس

چیپس یک خوراکی سرخ شدنی و دیرهضم محسوب شده که دارای سطح بالایی از روغن بوده و به همین علت منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. فرآیند حرارتی شدید حاکم بر تولید این محصول سبب تولید آلاینده‌های ناشی از فرآیند بسیار خطرناک از جمله پراکسیدها و آکریل آمیدها می‌شود که موادی سرطان‌زا محسوب می شوند. بنابراین مصرف روزانه یک بسته چیپس سیب‌زمینی سرخ شده می‌تواند با نوشیدن 5 لیتر روغن در سال برابری کند. همچنین کربوهیدارت‌های زودجذب چیپس در تماس با بزاق دهان به گلوکز تبدیل شده و پوسیدگی در دندان‌ها ایجاد می‌کند.

برای سوزاندن میزان کالری موجود در این خوراکی نیاز به 74 دقیقه دویدن دارید.

ارزش غذایی چیپس سیب زمینی سرخ شده در روغن سیبزمینی در هر 100 گرم
کالری 550-500
کربوهیدرات 60-50 گرم
پروتئین 6.5-6 گرم
چربی 35-25 گرم
نمک 5/1-1گرم

 

از آنجا که پاپ‌کورن عضو گروه غلات است، انرژی‌بخش بوده و نه‌ تنها در روغن سرخ نشده که مواد افزودنی هم ندارد و ماده مضری در آن وجود ندارد که بتوان به آن ایراد گرفت. از طرفی در مقایسه با چیپس و پفک از مقدار کالری (375 کیلو کالری در 100 گرم) کمتری برخوردار بوده و می‌تواند خوراکی بهتری در مقایسه با چیپس و پفک محسوب گردد. برای سوزاندن مقدار کالری موجود در پاپ کورن نیاز به 54 دقیقه دویدن است.