T E S T A   L A B

 آیا قهوه برای من مضر است؟

نویسنده : Manager   |   دسته بندی: بلاگ , دسته بندی نشده   |   تاریخ انتشار : 28 فوریه 2023

روزی 3 فنجان قهوه مصرف می‌کنم و همسرم مدام به من می‌گوید که ضرر دارد، اما من به شدت قهوه را دوست دارم. آیا او درست می‌گوید و واقعاً ضرر دارد؟!

تحقیقات نشان داده که مصرف مداوم قهوه تهدیدی برای سلامت یا طول عمر نیست و حتی می‌تواند فواید قابل توجهی نیز داشته باشد. نتیاج یک مقاله علمی چاپ شده در مجله پزشکی نیوانگلند در سال 2020 نشان داده که قهوه می‌تواند عملکرد ذهنی، هوشیاری و همچنین عملکرد ریه را در بزرگسالان افزایش دهد. ضمن اینکه می‌تواند با افزایش اندکی در میزان متابولیسم بدن و کاهش اشتها، موجب بهبود تعادل در مقدار کالری به دست آمده و سوخته شده شود که می‌تواند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. در نظر داشته باشید که مواد افزودنی به قهوه مثل شکر، خامه و سایر مواد به خودی خود این تعادل را از بین می‌برد. قهوهممکن است خطر افسردگی، بیماری پارکینسون، سنگ‌های صفرای، بیماری کبد و برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پوست، سینه و پروستات را کاهش دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قهوه‌های فیلتر نشده مانند قهوه فرانسه و ترک، می‌توانند باعث افزایش مقدار کمی کلسترول بد شوند. به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف قهوه با کاهش خطر بیماری عروقی، سکته مغزی و مرگ ناشی از علل قلبی عروقی مرتبط است. این خطرات در بین افرادی که سه تا پنج فنجان در روز می‌نوشند کمتر است. قهوه همچنین می‌تواند باعث افزایش عملکرد ورزشی شود. یک بررسی آماری در سال 2022 بر روی بازیکنان بسکتبال نشان داد که مصرف مقدار کمی قهوه قبل از تمرین باعث افزایش ارتفاع پرش عمودی، زمان دویدن و عملکرد کلی می‌شود. امّا این هم مهم است که مطمئن شوید تغذیه کافی در جهت تقویت و ریکاوری خود دریافت می‌کنید.

در حالی که قهوه فواید بسیار زیادی دارد باید به این هم توجه داشت که راه‌های زیادی برای پرانرژی ماندن بدون مصرف قهوه وجود دارد. حتی در برخی شرایط، استفاده از قهوه به‌عنوان محرک می‌تواند ناسالم یا حتی خطرناک باشد. مقاله علمی نشریه نیوانگلند، هشدار می‌دهد که مصرف بیش از حد قهوه در دوران بارداری ممکن است رشد لازم جنین را کاهش دهد و همچنین خطر سقط جنین را افزایش دهد. برای برخی افراد، قهوهمی‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود و به ‌عنوان یک ادرارآور عمل کند. همچنین، همانطور که بسیاری از ما می‌دانیم، مصرف قهوه بیش از حد می‌تواند منجر به بی‌قراری، اضطراب، افزایش ضربان قلب و بی‌خوابی شود.

یکی دیگر از معایبی که مصرف قهوه می‌تواند داشته باشد اعتیاد به آن است که ترک یا کاهش مصرف آن می‌تواند موجب ایجاد سردرد، خستگی، کاهش انرژی و هوشیاری، خواب آلودگی، خلق‌وخوی افسرده و مشکل در تمرکز گردد و شرایط سختی را برایتان ایجاد کند.

مقدار مناسب مصرف قهوه چقدر است؟

اینکه چه مقدار کافئین برای بدن مناسب است، فرد به فرد متفاوت است امّا کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که بیش از 400 میلی‌گرم در روز مصرف نشود و بهتر است افراد باردار در ارتباط با مصرف کافئین حتماً با پرشک خود مشورت کنند. در ادامه مقادیر کافئین موجود در مواد غذایی مختلف آمده است:

1.5 فنجان قهوه کافی‌شاپی: 150 تا 235 میلی‌گرم

1 فنجان قهوه دم شده: 92 میلی‌گرم

1 فنجان چای سیاه: 47 میلی‌گرم

1 فنجان چای سبز: 28 میلی‌گرم

1.5 لیوان نوشابه: 32 میلی‌گرم

1 لیوان نوشیدنی انرژی‌زا: 80 میلی‌گرم

اگر عصبی و مضطرب هستید، با بی‌خوابی یا فشار خون بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنید، یا باردار هستید، ارزش آن را دارد که در مورد مقدار مصرف قهوه در روز با یک پزشک تغذیه مشورت کنید. از سوی دیگر، اگر احساس انرژی و تمرکز می‌کنید و می‌توانید خوب بخوابید، تحقیقات نشان داده که ممکن است بتوانید بدون نگرانی به نوشیدن قهوه ادامه دهید. اگر تصمیم دارید مصرف قهوه خود را کاهش دهید، فاصله زیادی بین سه فنجان قهوه در روز و قطع کامل آن وجود دارد. شما می‌توانید مصرف آن در شروع روز و صبحانه را حذف نکنید چرا که شروع روز با مصرف نوشیدنی و کسب آرامش را نباید دست کم بگیرید.