T E S T A   L A B

مقایسه روغن زیتون، کنجد، ذرت و زرد

نویسنده : admin   |   دسته بندی: بلاگ , دسته بندی نشده   |   تاریخ انتشار : 1 نوامبر 2022

روغن از جایگاه بسیار ویژه‌ای در آشپزخانه‌های دنیا برخوردار است و جزو مواد پرمصرف توسط مردم در آشپزی انواع مختلف غذاها می‌باشد. به همین علت مردم در خرید روغن بر سالم بودن آن تمرکز کرده و به دنبال روش‌هایی به منظور انتخاب دقیق‌تر روغن خود مصرفی خود هستند. امّا بایستی توجه داشت که انتخاب روغن سالم قبل از پخت‌وپز بخش کوچکی از کار است و بخش اصلی نوع رفتار روغن در هنگام پخت‌وپز است. روغن‌ها حاوی یک نقطه دود هستند. نقطه دود، دمایی است که روغن در آن نقطه شروع به سوختن و تجزیه شدن می‌کند. بنابراین روغن‌هایی که نقطه دود بالاتری دارند نسبت به روغن‌هایی که نقطه دود پایین‌تری دارند، بهتر هستند. روغن‌ها به دو نوع اشباع و غیراشباع تقسیم می‌شوند که نوع اشباع آن سبب بیشتر شدن کلسترول بد خون و نوع غیراشباع آن سبب کاهش کلسترول بد خون می‌شوند. در ادامه به روغن‌هایی که بایستی در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده نماییم، می‌پردازیم.

روغن زیتون

جزو معدود روغن‌هایی به شمار می‌رود که دستکاری ژنتیکی نشده است و به علت غیرتراریخته بودن به عنوان یک روغن سالم و مناسب برای پخت‌وپز محسوب می‌شود. نقطه دود این نوع روغن نسبت به سایر روغن‌ها کمتر است و از این‌رو برای پخت‌‌وپز با حرارت متوسط و یا استفاده بر روی سالاد و غذاهای سرد مناسب است. روغن زیتون سرشار از ویتامین E و حاوی ترکیباتی است که بدن شما را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

نقطه دود 200
مدت ماندگاری 12 تا 18 ماه

 

ارزش غذایی در 100 گرم
کالری 884
چربی اشباع شده 14 گرم
آهن 3 درصد

روغن کنجد

یکی از قدیمی‌ترین روغن‌های گیاهی است که از دانه‌های کنجد سیاه و سفید استخراج می‌شود و طعم‌دهنده بسیار خوبی برای جهت انواع دستورهای پخت است.به علت طعم غلیظ بهتر است که در مقادیر بالا از آن استفاده نشود. به علت خاصیت ضدمیکروبی که در این زوغن وجود دارد سبب می‌شود تا از فاسد شدن سریع غذا جلوگیری گردد. به خاطر نقطه دود نسبتاً پایین بهتر است که در طبخ خورشت و یا دم کردن برنج که به حرارت بالایی نیاز ندارد استفاده گردد.

نقطه دود 210
مدت ماندگاری 12 ماه

 

ارزش غذایی در 100 گرم
کالری 884
چربی اشباع شده 14 گرم

روغن ذرت

جزو روغن‌های بسیار پرمصرف و به علت تغییر ژنتکی ایجاد شده در آن جزو معدود روغن‌های سرخ‌کردنی محسوب می‌شود. به خاطر خواص بسیار زیاد اعم از کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول بد، تقویت سلامت بینایی و … به عنوان یک روغن سرخ‌کردنی سالم محسوب می‌شود.

نقطه دود 238
مدت ماندگاری 24 ماه

 

ارزش غذایی در 100 گرم
کالری 900
چربی اشباع شده 13 گرم

روغن زرد

یک فرآورده حیوانی که از شیر گاو یا گوسفند تهیه می‌شود و به این علت که گاو نسبت به گوسفند در مدت زمان بیشتری شیر می‌دهد، روغن زرد گاوی در بازار بیشتر و از قیمت پایین‌تری برخوردار است.  در زمان پخت، این روغن به علت نقطه دود بالا دارای مقاومت بیشتری در مقابل گرما است و به نسبت دیگر روغن‌ها از کالری بالایی برخوردار است. علی‌رغم خواص بسیار زیاد این روغن بهتر است که به خاطر کالری بسیار بالای آن، افراد چاق کمتر استفاده کنند.

نقطه دود 250
مدت ماندگاری 3 ماه

 

ارزش غذایی در 100 گرم
کالری 900
چربی اشباع شده 60 گرم
ویتامین‌ها A, E, D, K